träningsvärk..

Det flyter på fortfarande, helt otroligt, har nu ridit 3 av 3 dagar denna veckan, inte illa! (Satsar mot 4 av 4 såklaaart!)

I tisdags var vi på ridskolan, Correbus skötte sig huuur bra som helst. Kunde bara åka häst in emellanåt, det är så det ska vara (fast man ska kunna påverka och reglera, givetvis!) men känslan av hur LÄTT det är att rida, den är underbar. Han fick gå ett rätt vanligt pass, skritt - trav - galopp. Plus för takten och framåtbjudningen i traven, minus för högergaloppen --> behöver blir starkare.

Igår hade jag Jim, red ett rätt hårt dressyrpass och jag har världens träningsvärk idag. Började med att mixtra lite med sadlingen för det har inte varit helt bra det senaste.. testade att ha gelpaden (en såndär genomskinlig med hål i) under allt, alltså närmast hästen. För att undvika att hamna i bakvikt la jag en hemmagjord kilpad och OJ va mycket bättre det kändes, han verkade oxå nöjd.
Tillbaks till ridningen, började med att rida på ordentligt framåt i traven för att slippa hamna i bekvämlighetstraven från början, red kanske så i fem minuter och han gjorde det bra. Sen övergick jag till nedsittning och jobbade lite på volt, även där i ett högre tempo för att han skulle få med sig hela kroppen när det kändes bra red jag mellantrav - volt - mellantrav på långsidorna, la till volten för att varken han eller jag är tillräckligt starka för att hålla mellantraven såpass lång sträcka I EN BRA form än. Galopparbetet blev ungefär som traven fast där la vi volter även i hörnen, ganska små så han verkligen fick komma tillbaka, använde volterna för att bromsa också, vill slippa ta i munnen på honom när han har bjudning.
Resultatet blev bra och jag är nööööjd!

Idag blir det en tur på Correbus :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0