Dressyrträning!

Nu är debuten innanför dressyrstaket (med tränare) gjord, Correbus har varit på sin första dressyrträning! Men innan jag drar en kort sammanfattning om den..

I tisdags blev det ingen tur, jag slutade sent och dessutom så ville jag att han skulle vara hyffsat pigg på träningen dagen efter. Jag tog mig faktiskt ut och sprang istället, ska försöka göra det dom dagarna jag inte hinner eller ska rida, får väl se hur länge det håller i sig.

Onsdag: Slutade tidigt och var hemma vid två, åkte ut till stallet vid tre-tiden. Började med att tvätta Corres svans (den har nog aldrig varit SÅ ren..), klippa lite hovskägg osv. Mockade och grejjade i ordning åt Jim innan jag tog en uteritt på honom, underbart väder! Han fick jobba mycket med att galoppera i normal arbetsgalopp mot kort galopp ute på en mjuk väg, kändes fin men blir lite lat när det tar emot. På hemvägen jobbade vi mest med att vänta i skritten istället för att gå på, han låter som stampe (kaninen i Bambi) när han går annars, kan inte vara jättesunt kanske.

Dressyrträningen: Fick följe av Elin och Iris dit, tog det säkra före det osäkra, det var ju trots allt mörkt. Lullade mest omkring innan vi började eftersom jag inte ville trötta ut honom. När träningen drog igång så red vi först stora serpentinbågar över medellinjen och jobbade på att han skulle framåt även i svängarna, han bromsar gärna upp sig när det blir lite obalanserat, såklart, där måste vi hitta balansen. När han väl förstått poängen så gick han på bra. Galoppen kom på slutet, han var lite trött men tyckte ändå han jobbade på bra, han är ju så snäll, även om han blir trött så gör han inget annat än galopperar lite långsammare liksom.. Jag är nöjd med skrutten i alla fall!

--> http://www.youtube.com/watch?v=ScEiegFPOpY&feature=youtube_gdata <-- liten film från träningen, tyvärr på slutet när han började bli trött men han är fin ändå!

Fortsättning: Jobba ännu mer för att få fram honom ärligt och börja galoppera mer ute för att få upp flåset lite mer. Nu börjar han dock fälla så det är inte så konstigt om han är lite mer loj än vanligt.

Torsdag: Vila för Corre och springtur för mig!

Idag: Ska dra ut och rida både Jim och Corre i det fina vädret NU! Kommer förhoppningsvis en liten update senare.

Hade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0